W związku z tym, że oszuści wykorzystują różne sposoby, by wzbogacić się kosztem starszych osób podając się za członków ich rodziny, pracowników administracji, instytucji państwowych czy organizacji charytatywnych, jaworscy policjanci na bieżąco prowadzą działania prewencyjne, które mają na celu ostrzeżenie przed tego rodzaju nieuczciwymi praktykami.
W ostatnim czasie, zarówno w całym kraju, jak i w powiecie jaworskim, doszło do oszustw metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Pojawiły się również doniesienia o nowych oszustwach związanych z epidemią koronawirusa. Dlatego też jaworscy funkcjonariusze, aby ostrzec osoby starsze, zwrócili się z prośbą do właścicieli sklepów, pracowników marketów, włodarzy gmin i księży o przekazanie im materiałów prewencyjnych.
W materiałach, które otrzymali seniorzy znajdują się wskazówki jak zachować się właśnie w przypadku telefonów od osób, które podszywają się pod urzędników, pracowników administracji, najbliższych członków rodziny czy policjantów. Policjanci informowali, że przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, aby nie podejmować żadnych pochopnych działań. Nie informować nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacać z banku wszystkich oszczędności. Zadzwonić do kogoś z rodziny, zapytać o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.
Aktualnie przestępcy używają jako tła swojej działalności – komunikaty i fałszywe informacje związane z epidemią koronawirusa (COVID-19). Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego, takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne. W przesyłanych wiadomościach zawarte są linki prowadzące do stron przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Ponadto, oszuści wprowadzają w błąd i oferują telefonicznie seniorom do sprzedaży, np. testy na koronawirusa, szczepionki ochronne, zakup środków do dezynfekcji czy świadczenie usług pseudomedycznych.
Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie „zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym.
W każdym przypadku podejrzenia oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję!
źródło: KPP w Jaworze