Kolejarz – zawód z przyszłością

0
2694

Jawor to nie tylko ciekawostki historyczne. Do Jawora przyjeżdżają również wycieczki zawodowe spoza miasta. Stacja Jawor leżąca na linii kolejowej Katowice – Legnica, niegdyś spora stacja węzłowa, dziś już nie ma takiego znaczenia, jak jeszcze trzydzieści lat temu (być może wkrótce, po remoncie dworca i uruchomieniu nowych połączeń, ulegnie to zmianie).

W latach dziewięćdziesiątych na stacji Jawor przeprowadzono jednak modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zniknęły semafory kształtowe, biało-czarne przeciwwagi przy zwrotnicach. Dziś, zamiast kilku nastawniczych i zwrotniczych, ruchem na stacji steruje jeden dyżurny ruchu. Sterowanie ruchem odbywa się za pomocą komputera. Na wielu stacjach zwrotnice, semafory, wykolejnice są nastawiane za pomocą dźwigni czy przycisków, klawiszy. Są to solidnie i niezawodne urządzenia – od nich zależy bezpieczeństwo w ruchu pociągów. W Jaworze natomiast ruchem pociągów kieruje się za pomocą komputera. W dzisiejszych czasach nie jest specjalną nowością, lecz w latach dziewięćdziesiątych była to jedna z najbardziej nowoczesnych stacji w Polsce i pozostaje nadal jedyną stacją sterowaną komputerowo w Zakładzie Linii Kolejowych w Wałbrzychu, do którego należy stacja w Jaworze.
Kilka dni temu stację Jawor odwiedziła wycieczka z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy. Młodzież pojechała najpierw do stacji Rokitki, gdzie można zobaczyć semafory i rozjazdy nastawiane za pomocą metalowych pędni. Niektórzy próbowali swych sił przekładając ręcznie zwrotnicę za pomocą przeciwwagi i na nastawni za pomocą dźwigni nastawczej. Niewielu dało radę. Podróż z Rokitek do Jawora przeniosła uczniów o 70 lat do przodu. Zamiast dźwigni, drążków szklanych okienek – zobaczyli klawiaturę i ekran komputera.
Najważniejsze jednak, że po ponad dwudziestu latach przerwy powróciło do Legnicy szkolnictwo kolejowe. Od dwóch lat w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy funkcjonuje klasa Technik Transportu Kolejowego, a od przyszłego roku szkolnego rusza nowy kierunek – Monter Mechanik Urządzeń Taboru Kolejowego.
Młodzież lubi kolej, pociągi, lokomotywy. I warto tu wspomnieć, że legendarne Technikum Kolejowe we Wrocławiu (którego filia funkcjonowała onegdaj w Legnicy), niezmiennie od lat kształci przyszłych maszynistów, dyżurnych ruchu, automatyków. Do internatu na Gajowej we Wrocławiu zawsze przyjeżdżało sporo dzieciaków z Jawora i Legnicy.
Na przestrzeni 160 lat z koleją były związane losy wielu pokoleń kolejarzy i ich rodzin mieszkających w Jaworze i okolicach. Zawsze był to stabilny, zwykle ciekawy i dobrze płatny zawód. Ilość chłopców i dziewcząt z klasy kolejowej przybyłych z wycieczką do Jawora zdaje się to potwierdzać.