Wakacyjna edukacja

1199
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

13 lipca w ramach XXII Turystycznego Lata „Bezpieczne wakacje” z PTTK kolejny raz dzieci z Jawora uczestniczyły w wycieczce zorganizowanej przez Oddział PTTK Ziemi Jaworskiej i Klub Piast. Nasze spotkanie z przygodą rozpoczęliśmy w Myśliborzu. Wieś była wzmiankowana ok.1374 r. Obecnie znajduje się w niej centrum turystyczne PK „Chełmy” związane z Wąwozem Myśliborskim.

W Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa zapoznaliśmy się z fauną i florą  PK Chełmy, ale specjalne lekcje tego dnia dotyczyły pająków i motyli. Panie z Centrum przekazały nam wiele ciekawostek na temat ich życia. Ogromną frajdą było bezpośrednie zapoznawanie się z motylami żyjącymi w Wąwozie Myśliborskim. Jak prawdziwi entomolodzy z siatkami biegaliśmy po łące i łapaliśmy motylki – te dzienne i te nocne. Wspaniała edukacyjna zabawa. Oczywiście wszystkie motylki odzyskiwały wolność, zaraz po tym jak nasza pani opisała nam złapanego owada. Za aktywny udział w zajęciach otrzymaliśmy pamiątkowe medale i zabraliśmy do domu własnoręcznie wykonane pająki.  Była to prawdziwa i wspaniała przygoda. Turystyka z edukacją i edukacja z turystyką. Niech żałują Ci, który nie wzięli udziału w turystycznym spotkaniu. Już następnego dnia, czyli 14 lipca kolejna grupa turystów wyruszyła na spotkanie z przygodą. Tym razem udaliśmy się na Ziemię Sandomierską oraz w Góry Świętokrzyskie. Pierwszego dnia zwiedziliśmy Sandomierz, oczywiście przewodnik prowadził nas ścieżkami znanego telewidzom ojca Mateusza. Zwiedziliśmy Dom Długosza, zamek, katedrę, przeszliśmy przez słynne Ucho Igielne, spacerowaliśmy podziemną trasą turystyczną i wąwozem Królowej Jadwigi. Następnego dnia dotarliśmy w pobliskie Góry Pieprzowe, a potem kolejno zwiedzaliśmy romański pocysterski zespół klasztorny w Koprzywnicy, zamek Krzyżtopór w Ujeździe, kolegiatę w Klimontowie i Opatowie oraz Krzemionki Opatowskie. Kolejny dzień poświęciliśmy na Góry Świętokrzyskie. Zwiedziliśmy Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Nowej Słupi ,weszliśmy na Łysą Górę, aby zobaczyć relikwie Drzewa Krzyża Świętego oraz gołoborza. A na koniec zdobyliśmy Łysicę (612 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Łysogór, który należy do Korony Gór Polski. Wspaniała atmosfera i pogoda dopisała, ogromnie zmęczeni, ale pełni niezapomnianych wrażeń wróciliśmy do Jawora. Dziękujemy Gminie Jawor i Starostwu Powiatowemu za wsparcie organizacji imprez realizowanych w ramach Bezpiecznych Wakacji 2017. Zapraszamy na kolejne wyprawy i do zobaczenia na turystycznych trasach.