Szkoła Podstawowa nr 4 w Jaworze, po raz pierwszy dołączyła do Fundacji Po Drugie i wzięła udział w międzynarodowej kampanii “19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”, która odbywała się w dniach od 1 do 19 listopada 2020 r.Przez 19 dni listopada, zostały prowadzone różnorodne działania, mające na celu uwrażliwienie uczniów na krzywdę drugiego człowieka, a tym samym zaniechanie stosowania przez nich agresji i przemocy. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach, spotkaniach i warsztatach, dotyczących przemocy rówieśniczej, agresji oraz praw dziecka. Mimo przejścia w tryb nauki zdalnej, w ramach akcji udało się przeprowadzić stacjonarne zajęcia dla najmłodszych uczniów. Uczestniczyli oni w warsztatach dotyczących przeciwdziałania przemocy rówieśniczej pn. “Jestem dobrym kumplem”. Do zajęć wprowadziło ich krótkie opowiadanie utrwalające właściwe postawy w relacjach koleżeńskich. Po wysłuchaniu tekstu nadszedł czas na “burzę mózgów”, w której każdy mógł jednym słowem określić czym wg niego jest przemoc. Propozycje zostały spisane na tablicy. Następnie grupy mogły spróbować sił w dramie i odegrano scenki sytuacyjne, które uczyły właściwych reakcji na krzywdę drugiego człowieka. Zajęcia przeplatane były także krótkimi filmikami edukacyjnymi, w których uczniowie mogli zobaczyć jak czuje się osoba, której dotyka przemoc ze strony kolegów i koleżanek. Powodzeniem, podczas zajęć, cieszyła się zabawa “supełek”, podczas której grupa miała za zadanie rozplątać wcześniej “zasupłane” ręce i połączyć się w wielkie koło. Na koniec uczestnicy warsztatów wykonali “Drzewo dobroci”, do którego gałęzi, na znak przeciwstawienia się przemocy i agresji, doczepili wykonaną przez siebie kolorową dłoń.
Podczas zajęć każdy z uczniów został obdarowany pomarańczową wstążeczką, która jest naczelnym symbolem kampanii, a także balonami, mandarynkami i lizakami w pomarańczowym kolorze. W ramach kampanii została opracowana informacyjna gazetka, umieszczona w hallu głównym naszej szkoły, a dotyczyła szeroko rozumianej przemocy i zachowań agresywnych oraz telefonów zaufania dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Na stronie internetowej szkoły w zakładce “akademia rodzica” zostały zamieszczane artykuły dotyczące stosowania przemocy wobec dzieci. W starszych klasach poprowadzone zostały zajęcia z wykorzystaniem technik pracy zdalnej. Za pomocą platformy Teams poprowadzono zajęcia w oparciu o scenariusze i materiały Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
– Bardzo się cieszymy, że mimo trudnego czasu nasi uczniowie mogli włączyć się w ten projekt i utrwalić swoją wiedzę na temat przeciwdziałania negatywnym zachowaniom w relacjach z innymi – podsumowują organizatorzy akcji w SP 4.
(SP4)