W czwartek, 27 sierpnia symbolicznie w okolicy węzła Sady Dolne na S3 została wbita łopata, która oficjalnie rozpoczęła budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra Płn. z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. Marszałek Sejmu Elżbieta Witek, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk i Wojewoda Dolnośląski Jarosław Obremski.
Inwestycja ta jest długo oczekiwana i kluczowa dla rozwoju naszego regionu. Dokładnie w sześć dni po wydaniu przez Wojewodę Dolnośląskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) nastąpiło przekazanie placu budowy. Prace nad kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S3, jak informuje GDDKiA, przybliżają nas do granicy z Republiką Czeską.
Po oficjalnym rozpoczęciu robót multimedialnie zaprezentowano wszystkim sposób wykonywania tunelu, omówiono kwestie bezpieczeństwa i parametry techniczne. W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km, na odcinku od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce realizowanym w skale, metodą górniczą (NATM) i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
Więcej informacji pod linkiem: