Wow! Jak tu pięknie!

1386

W lipcu odbyła się kolejna wyprawa poszukiwaczy przygód z Jawora. Impreza została zorganizowana przez Oddział PTTK Ziemi Jaworskiej oraz Klub Piast SM w Jaworze w ramach XXIII Turystycznego Lata „Bezpieczne wakacje”.
Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy w Kłonicach, wsi wzmiankowanej w dokumentach pierwszy raz na początku XIV w. We wsi godny zwiedzenia jest renesansowy pałac z XVI w. wraz z zespołem dworskim. Pałac w ostatnich latach przeszedł prawdziwą metamorfozę i po remoncie prezentuje się wspaniale. Okres rozwoju turystyki w XIX w. spowodował, że Kłonice już wtedy stały się bardzo popularnym miejscem wycieczek nie tylko Jaworzan. W tym czasie na pobliskim Radogoście (398 m n.p.m.) wybudowano wieżę widokową oraz u podnóża szczytu antyczne ruiny okalające Cesarskie Żródło. Przez wieś przebiega szlak turystyczny Brzeżny koloru czerwonego, biegnący od Złotoryi do Bolkowa(ok.40 km).Swą nazwę zawdzięcza sudeckiemu uskokowi brzeżnemu, wzdłuż którego biegnie, oddzielając Sudety od Niziny Śląsko-Łużyckiej. We wsi przy szlaku dla turystów zmotoryzowanych przygotowano parking oraz dla wszystkich miłośników aktywnego wypoczynku na łące Pod Radogostem gmina Paszowice udostępniła wiatę z grillem, ławami i stołami oraz miejsce na ognisko. Trzeba przyznać, że widoki nawet z polany są wspaniałe. My oczywiście postanowiliśmy wspiąć się na szczyt i z wieży podziwiać te okazałe krajobrazy, bo jak podaję przewodniki turystyczne widoki z wieży należą do najwspanialszych w Sudetach. Nasz przewodnik Leszek Drabczyk prezes jaworskiego Oddziału PTTK, w czasie wędrówki przedstawił historię wsi, jak i opowiadał o bogatej faunie i florze , którą możemy podziwiać w czasie wędrówek po najbliższej okolicy. Dzień był wymarzony, było ciepło i widoczność była dobra. Po krótkiej wędrówce wijącą się dość stromo ścieżką dotarliśmy na szczyt. 22 metrową wieżę wybudowano dokładnie w 1893 roku, ta data jest wykuta nad wejściem. Po pokonaniu 59 schodków byliśmy na platformie widokowej , tu każdemu dech w piersiach zapierało i słychać było głosy zachwytu, najczęściej ”Wow! Jak tu pięknie!”. Wszyscy mogli się przekonać, że faktycznie widok na Masyw Ślęży, Góry Wałbrzyskie, Kaczawskie czy Karkonosze należą do najpiękniejszych, a przecież możemy też podziwiać rozległą Równinę Jawora, okolicę Legnicy i innych miejscowości położonych na Równinie Śląsko-Łużyckiej. Nie mogliśmy nacieszyć oczu, ale niestety musieliśmy wracać. Ruszyliśmy w dół ścieżką, a następnie aleja daglezjową wróciliśmy na pole biwakowe, gdzie rozpaliliśmy ognisko. Piekliśmy kiełbaski oraz tradycyjnie rozegraliśmy konkurs wiedzy – „Wiadomości z trasy”, w którym najwięcej punktów zgromadzili Kacper Bobrowski, Natalia Koniak i Fabian Woźny. Natomiast w konkurencjach sportowych popisy zręczności dawali: w rzutkach- Oskar Chmielewski, Mateusz Marciniak i Patryk Zatorski. W zabawie z piłką palantową – Piotr Kaliszczak, Ewa Bober, Julia Papciak, Fabian Woźny i Natalia Marciniak, a na „krzyżaku” bezkonkurencyjny był Fabian Woźny. Zwycięzcy otrzymali nagrody rzeczowe: sprzęt sportowy, mapy turystyczne i przewodniki, które ufundował Urząd Miejski w Jaworze oraz Starostwo Powiatowe w Jaworze. Uczestników zapoznano też z podstawowymi zasadami bezpiecznej wędrówki oraz bezpiecznego wypoczynku. Dziękujemy wszystkim, którzy wspierali organizację Bezpiecznych wakacji. Do zobaczenia na turystycznym szlaku..